Leerzaken

Een krachtige onderwijsaanpak: in gesprek met trainer Carol

Carol is trainer en docent en deelt met ons in een inspirerend gesprek haar visie op onderwijs en haar aanpak om scholen, docenten en leerlingen te helpen groeien. Ben je benieuwd hoe Carol dit in de praktijk brengt? Lees dan snel verder!

 

Als docent en trainer met meer dan 35 jaar ervaring, heeft Carol Lamers in het V.O., M.B.O en H.B.O (Lerarenopleiding) gewerkt. Van het voortgezet onderwijs tot het hoger onderwijs, Carol heeft van dichtbij gezien hoe belangrijk het is dat leerlingen zelf verantwoordelijk worden voor hun leerproces. Zelfregulatie is daarbij de sleutel: leerlingen moeten niet alleen begrijpen wat ze leren, maar ook hoe ze leren en waarom ze het leren. Carol benadrukt: “Wanneer leerlingen meer controle krijgen over hun leerproces, worden ze niet alleen gemotiveerder, maar leren ze ook effectiever. In haar trainingen leert ze docenten hoe ze leerlingen kunnen begeleiden in het nemen van deze regie. Door inzicht te geven in hun eigen leerproces en hen keuzes te laten maken op basis van doelen, kunnen leerlingen hun eigen leertraject sturen, wat zorgt voor meer autonomie en betere leerresultaten.

Een van de trainingen die Carol begeleidt, is Eigenaarschap en Zelfregulatie. Deze training richt zich op vragen als: Hebben leerlingen inzicht in de kernconcepten van hun vakken? Hebben ze zicht op welke vaardigheden nodig zijn om effectief te leren? Krijgen ze de ruimte om zelf keuzes te maken in hun leerproces? “Door deze vragen te stellen en leerlingen actief te betrekken, wordt hun motivatie vergroot en leren ze zichzelf beter te sturen in hun leerproces”. Daarbij leer je in de training eigenaarschap bij leerlingen te bevorderen door afnemende sturing. De ene leerling kan meer verantwoordelijkheid en eigenaarschap nemen dan de ander, daar pas je je onderwijs en begeleiding op aan.

Een ander belangrijk aspect van haar werk is het effectief inzetten van keuzewerktijd. Veel scholen hebben moeite om keuzewerktijd effectief te maken. Keuzevrijheid is waardevol, maar alleen als er duidelijke afspraken zijn over wat er van leerlingen verwacht wordt en welke rol docenten hierin hebben,” zegt Carol. In de training Ruimte voor Keuzes helpt ze scholen om deze tijd doelgericht in te richten. Door duidelijke doelen te stellen, kunnen leerlingen gericht keuzes maken en weten ze precies wat er van hen wordt verwacht. Dit maakt keuzewerktijd niet alleen een kans voor vrijheid, maar ook een leerzame ervaring met duidelijk rendement.

Carol gelooft in een praktische benadering: In mijn trainingen is het belangrijk dat deelnemers niet alleen de theorie begrijpen, maar ook ervaren wat werkt. Docenten ervaren in de training zelf het effect van methoden zoals formatief handelen, zodat zij dit leren begrijpen en direct kunnen toepassen in hun klas.

Het uiteindelijke doel van Carol haar werk is een onderwijsomgeving waar zowel leerlingen als docenten kunnen groeien. “Door meer eigenaarschap en zelfregulatie in het onderwijs te brengen, kunnen we ervoor zorgen dat leerlingen niet alleen beter leren, maar ook gemotiveerder, zelfverzekerder en zelfstandiger worden. En dat is de sleutel om het onderwijs naar een hoger niveau te tillen.”

 

Carol Lamers is één van de trainers bij Leerzaken en heeft ruim 35 jaar ervaring in het begeleiden en trainen van docenten en schoolleiders. Je ontmoet haar bij de onze trainingen Ruimte voor Keuzes, Eigenaarschap en Zelfregulatie en Coachen op Doelen.