Leerzaken

Eigenaarschap en zelfregulatie bij leerlingen

In het kort

Als je een leerling wilt uitdagen zelfstandiger te werken dan doe je er goed aan na te gaan wat ze nodig hebben om dat effectief te kunnen doen:

  • Hebben ze inzicht in en begrip van de fundamentele basis- of kernconcepten van het vak waar ze mee aan de slag gaan?
  • Weten de leerlingen wat/hoe ze in elk vak gaan leren en hoe ze kunnen laten zien dat ze het leren onderwerp echt beheersen?
  • Hebben ze zicht op welke vaardigheden ze als zelfregulerende leerling nodig hebben om effectief te werken en hoe ze hierin kunnen groeien?
  • Wordt hen de mogelijkheid geboden om zelf keuzes te maken in hun leerproces? 

Door een actiever rol voor de leerling in te passen, stimuleer je het gevoel van eigen controle over het leerproces en draag je bij aan de intrinsieke motivatie van de leerling.

Voor wie?

Voor scholen die inzetten op onderwijs waarin zelfregulatie een belangrijke rol inneemt. Om leerlingen te helpen een actiever houding in te nemen, kun je als leraar hun zelfregulerende leervaardigheden (ZRL) ontwikkelen. In deze training leer je hoe je hier op een gestructureerde manier mee aan de slag kunt gaan. Geschikt voor:

leraren

onderwijsassistenten/pedagogisch medewerkers
coaches

De training Eigenaarschap en Zelfregulatie is ook geschikt om met meerdere docenten te volgen of als invulling van een studiedag.

De resultaten

Maar wat voor leerlingen gevraagd wordt betekent ook iets voor jouw rol als docenten:

Meld je aan







    Training Details

    Datum
    ✔️ Data op aanvraag.
    ✔️ Wil je met jouw team deelnemen? Dan plannen we de data in overleg met jouw school. 

    Duur
    1 dag (leerspint) of 3 dagen (leertrip)

    Doelgroep
    Leraren, coaches

    Locatie
    Op school of op locatie

    Prijs: In overleg

    (Open inschrijving of intern op aanvraag)

    Andere trainingen